onsdag 22 februari 2012

Vaniljsemlor

Hittade recept i Sju sorters kakor på semlor men tycker verkligen inte om de vanliga med mandelmassa och grädde i då detta vänder sig i magen på mig.
Så jag testade att göra vanliga semmelbullar men med vaniljvisp och vaniljkräm i.

SEMLOR
ca 12-15 st                  ugn; varmluft 225 grader

100g smör eller margarin
3 dl mjölk
50g jäst
½ tsk salt
1 dl socker
1 ägg
½ tsk hjorthornssalt
knappt 1 liter mjöl

1 ägg till pensling

Smält matfettet och häll i mjölken. ljumma till 37 grader.
smula ner jästen i en degbunke. tillsätt salt, socker, degspad och ägg. blanda i hjorthornssalt och mjöl efter hand och arbeta degen smidig och blank. låt den jäsa 30 min i degbunken.
ta upp degen på bakbordet och arbeta den ytterligare.
baka ut till runda bullar. lägg dem på smorda plåtar eller bakplåtspapper. jäs väl.
pensla med ägg. grädda bullarna mitt i ugnen 8-10 min.
låt bullarna kallna.

skär av locket. gröp ur underdelen och fyll med vaniljkräm. jag gjorde med marzanpulver och kall mjölk. vispa sedan vaniljvisp hårt och spritsa ut så mycket du vill ha. lägg på locket och sikta över florsocker.

ät o njut! =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar