fredag 17 februari 2012

flapjacks

Fick lite abstinens idag så jag var tvungen att baka lite och hittade en kaka som lät god och som jag hade ingredienser till hemma. bakade kakan lite i omgångar då jag e sjuk o orken inte riktigt finns med mig. =) men abstinensen vann!

FLAPJACKS
ca 15 st             ugn; 200grader o 175 grader

7 dl havregryn
½ dl råsocker
½ dl ljus sirap
150g smör eller margarin
1 msk vaniljsocker
1 nypa salt
1½ dl jordgubbssylt (går att använda hallon eller smält choklad eller dyl)

smält smöret och blanda i alla ingredienserna utom sylten.

klä en mindre form med bakplåtspapper och lägg hälften av smeten i botten och bred sedan på ett tunt lager med sylt, avsluta med att lägga på resten av smeten.

ställ formen i nedre delen av ugnen i 200 grader i ca 10 min. sänk till 175 grader i 5 min till.

låt kakan svalna lite innan du skär den i valfria bitar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar