lördag 4 februari 2012

Födelsedagstårta

24 januari fyllde min mamma år och vi var där på kalas idag. Jag var grymt sugen på att göra en tårta så det fick bli en som överraskning åt mamma.

Jag använde mig av lika-delar-receptet till tårtbotten. Om man lägger i ett antal ägg i ett glas ska det vara lika mycket socker i ett annat och lika mycket mjöl i det tredje glaset. I mjölet blandas i 1-2 tsk bakpulver. Sedan vispas detta ihop och gräddas i en form i 175 grader i drygt 30 minuter. Kan behövas mer eller mindre beroende på hur mycket smet det är i formen.

Jag gjorde två lager i tårtan och fyllde den med vaniljvisp- och bärfluff. Då det var blandade bär blev det ingen hit. Hade nog räckt med bara hallon. Jag använde heller inget socker så den blev väldigt syrlig. Hade kanske behövts lite. En smaksak. =)



Tårtan spacklades med smörkräm gjord på

115 g mjukt smör
250 g florsocker
2 tsk kokande vatten

Vispa smöret fluffigt, tillsätt florsocker lite i taget under omvispning. Tillsätt vattnet och ev smaksättning under omvispning.

Detta fick sedan stå och gotta till sig i ett dygn.

Sedan lade jag på mmf'en och dekorationerna jag gjort, även de i mmf.(Marshmallowsfundant)

Så här blev resultatet! Sonen valde ljusen och stod bakom ljussättningen. Han valde INTE att sätta ljusen i de hål han tidigare gjort för att sätta dom i. ;)


GRATTIS MAMMA!!

1 kommentar: