söndag 15 januari 2012

Solrosbröd

Ugn; 225C      4st limpor

10 dl fil
1 dl rapsolja
100 g jäst
3 tsk salt
1 dl apelsinmarmelad
2 dl solrosfrön
14 dl vetemjöl
10 dl rågsikt

pensling;
2 äggulor
2 msk rapsolja
1 dl solrosfrön

Värm filen och oljan till fingervarmt, 37C.
Smula ner jästen och tillsätt salt och marmelad i en degbunke.
Tillsätt filblandningen och rör tills jästen löst sig.
Tillsätt solrosfrön och nästan allt mjöl och arbeta ihop till en smidig blank deg. Låt jäsa under bakduk i 30 minuter till dubbel storlek.
Ta upp degen och arbeta igenom den på ett mjölat bakbord.
Dela degen i fyra lika stora delar och forma till avlånga limpor.
Lägg bröden på en bakplåtspappersklädd plåt och låt jäsa i ytterligare 30 - 40 minuter.
Vispa upp äggulorna med oljan med en gaffel.
Pensla bröden med blandningen och strö över solrosfrön.

Grädda bröden, strax nedanför mitten av ugnen i 30 minuter.

Jättegott bröd som blir väldigt glansigt så jag tycker det blev ganska fint =) Jag hoppade över solrosfröna uppepå för jag tycker de alltid bara ramlar av. Och det gick lika bra. =)

Jag har inte testat, men jag tror det funkar att göra frallor av samma recept. Ska nog testa det nästa gång för det lär nog bakas fler gånger det här.  Det funkar bra att frysa!

1 kommentar:

  1. Detta måste ja pröva att göra glutenfritt. Låter super gott.

    SvaraRadera