lördag 23 februari 2013

Ostscones

För några veckor sedan fyllde jag frysen med ett antal olika sorters bröd. Har inte riktigt haft tid att lägga in recepten här men gör ett försök nnu. =)

Det första jag gjorde var ostcones. Perfekt om man har lite lagrad ost att göra slut på och fil som börjar bli gammal eller gått över tiden lite så man kanske inte vill äta den som den är. Men då brular jag alltid baka bröd eller kaka på den. det fungerar utmärkt!

OSTSCONES     (godast nybakta och varma)

5 dl vetemjöl
1½ msk bakpulver
1 tsk bikarbonat
½ tsk salt
50g margarin
1 ägg
2 dl fil
1 dl riven lagrad ost

sätt ugnen på 225 grader.
blanda de torra ingredienserna i en skål. finfördela margarinet i blandningen till en grynig massa. blanda fil, ost och ägg för sig och arbeta sedan ner det i mjölblandningen.
forma antingen brödkakor som du sedan skär i fyra delar eller så gör du "frallor". smeten är väldigt kladdig.

grädda mitt i ugnen ca 10-15 min tills bröden är gyllenbruna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar