onsdag 11 april 2012

Regnbågskakor

har varit grymt sugen på att testa dessa kakor sååå länge men d har liksom inte blivit av. men nu så! =) dock hade jag inget vanligt vetemjöl hemma utan fick ta o använda glutenfritt mjöl. det funkar ju lika bra det =)

REGNBÅGSKAKOR                    175 grader

200g smör eller margarin
1 dl farinsocker
2 dl strösocker
3½ tsk vaniljsocker
2 ägg
5½ dl vetemjöl / gluternfritt mjöl
2 tsk bakpulver
½ tsk salt
några droppar essens ( jag använder vaniljessens)

vispa smör, farinsocker, strösocker och vanoljsocker poröst. man kan även ha i en essens om man vill. jag hade i vaniljarom. smöret ska vara rumsvarmt och jag använde elvisp.
rör i ett ägg i taget och blanda med en sked.
blanda vetemjöl, bakpulver och salt i en separat bunke. häll sedan ner det i den andra smeten och rör om ordentligt.
dela upp smeten i så många färger som du vill ha på kakorna. jag gjorde fem delar. Svart, röd, gul, grön och blå. Man kan ju faktiskt blanda färgerna med så man kan få orange, lila osv.
blanda ordentligt så att färgerna är ordentligt utblandade och jämna i smeten. ta lite av varje färg och rulla små bollar i händerna.

rulla sedan ihop alla små bollar till en stor boll. bollen tryckte jag bara till så den blev platt. testade andra varianter oxå men tyckte inte de blev så bra.

man kan om man vill "pimpa" kakorna lite med olika sorters strössel men de blir jättesöta "opimpade" oxå.

sätt in i ugn, längt ner, i ca 12 minuter. låt svalna på ett bakplåtspapper på bänken.

går super att frysa om man vill. om inte så förvara kakorna i en lufttät burk. då klarar de sig ca en vecka utan att bli dåliga.


E inte helt nöjd dock! nästa gång ska jag testa att göra med "riktigt" vetemjöl. upptäckte att jag inte hade 5½ dl glutenfritt mjöl hemma så d fick bli en ihopblandning med två olika sorter plus potatismjöl. dock förstördes inte smaken som tur var =)
En kaka blev dekorerad med sonens första bokstav. kan ju va en kul grej till barnkalas kanske =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar