onsdag 11 april 2012

Pop tarts

hittade detta receptet på en blogg och skrev ner den på papper så tyvärr vet jag inte riktigt vilken blogg den kommer ifrån =)
men jag var ju självklart tvungen att testa dessa som man så ofta ses äta i amerikanska filmer =)

POP TARTS       8-10 kakor       175 grader

100 g smör
3,5 dl vetemjöl
0,5 tsk salt
3 msk iskallt vatten
1 dl sylt

2 dl florsocker
3 tsk vatten
ev strössel till garnering

nyp ihop smör, vetemjöl och salt. tillsätt vattnet lite i taget och arbeta snabbt ihop till en deg. ( jag använde mig av matberedaren) täck med plastfolie och ställ i kylskåpet i ca 1 timme.

dela degen i 2 delar och kavla ut varje del ca 3 mm tjockt mellan två bakplåtspapper. ta bort det översta pappret och dela degen i rektanglar, ca 5 * 8 cm.

lägg hälften av dem på en plåt med bakplåtspapper. klicka ut ca 1 tsk sylt i en sträng längs mitten av varje rektangel.



lägg resten av degrektanglarna ovanpå och tryck ihop kanterna med hjälp av en gaffel. picka degen försiktigt utan att göra hål rätt igenom.



grädda kakorna i ca 15 min. låt svalna en stund på plåten och lägg sedan över dem på ett galler för att kallna.

blanda ihop florsocker och vatten till en tjock flytande glasyr. häll den över kakorna och dekorera ev med strössel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar