onsdag 4 juli 2012

Sommarmuffins

min mans jobbarkompisar har gått o blivit mina bak"offer". känner jag mig sugen på att baka men inte vet vad eller till vem så får M ta med till jobbet. Såg en status på facebook som min kära brorsdotter gjort idag att hon skulle baka. OJ vad sugen jag blev! Så självklart bakar jag "sommarmuffins" till M's jobbarkompisar. klart dom behöver lite gött innan de går på semester ;)

efter andra omgången så har det blivit muffins jag kan med att skicka med mannen =) första omgången blev alldeles för kladdiga så man var tvungen att äta med sked =/ men t.o.m Martha Stewart misslyckas väl ibland ;P

receptet hittade jag på dagens muffins ;

HALLONMUFFINS MED KESO                                175 grader

2½ dl vetemjöl
1½ msk bakpulver
1 dl strösocker
en nypa salt

1 ägg, lätt uppvispat
2 msk matolja
1 1/4 dl mjölk eller creme fraiche
125g keso

hallon eller dyl bär

blanda ihop de torra ingredienserna i en bunke. i en annan bunke blandar du resten av ingredienserna förutom bären. blanda sedan ihop det torra med det "blöta" och vispa ihop till en någorlunda slät smet. (lite svårt med keso i ;) )
häll upp i formar. gärna på en muffinsplåt om man har en sådan. min svåger fick låna ut sin till mig idag ;) lägg sedan i några bär i varje form och in i ugnen i 20-25 minuter.

Enjoy!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar