tisdag 10 juli 2012

Rulltårta med hallon och rabarbercurd

idag åker mannen iväg och hjälper hans kusins kille att riva ut ett kök. så självklart bakar vi lite åt dem. jag o Eric tar en promenad sen och fikar med dem.

hittade ett recept på nätet och gjorde det till mitt egna. =) istället för hallonsylt tog jag vanliga hallon och iställt för lemoncurd använder jag rabarbercurd. man tager det man haver ;)

RULLTÅRTA            225 grader             7 minuter

3 st ägg
2 dl strösocker
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 citron, rivna skalet

fyllning;
1 dl - 1,5 dl rabarbercurd
1 dl - 1,5 dl hallon, mosade

sätt ugnen på 225 grader. lägg ett bakplåtspapper på en plåt och smörj det.

vispa ägg och socker ljust och pösigt. blanda de torra ingredienserna och rör ner dem i smeten. blanda i citronskalet.

bred ut smeten jämt på plåten. grädda mitt i ugnen ca 7 minuter. passa noga så att den inte bränns. stjälp upp på ett bakplåtspapper täckt med strösocker.

bred ut curden i ett jämt lager över kakan. gör likadant med de mosade hallonen. rulla ihop från långsidan.

låt svalna innan den skärs i skivor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar