fredag 6 juli 2012

Rabarbercurd

 då halloncurden blev så himmelsk god kom jag på iden att använda rabarberna på baksidan till något liknande. hittade ett recept på nätet och gjorde ett test....blev så grymt gott!!
och självklart måste jag ju dela med mig av detta till er...ni få enstaka som läser min blogg ;) har ju varit dålig på att uppdatera och förstår er om ni tröttnat. ska försöka bli bättre på detta över semestern =)

RABARBERCURD (jag gjorde 1,5 sats för jag hade "för mycket" rabarber)

430 - 450g färska rabarber
1 dl vatten
2,5 dl strösocker
6 äggulor
60g smör
1 msk rivet citronskal (ca ½ citron)
1 msk majsstärkelse & 2 msk citronjuice

rensa rabarberna och skär sedan upp dem i små skivor

blanda den uppskurna rabarbern med socker och låt den stå 5 minuter och gotta till sig. häll därefter på vattnet och koka upp på relativt låg värme. låt stå och småputtra tills dess att rabarbern kokat sönder och blivit mjuk, det tar ca 10 min.

ta fram en stavmixer eller häll över den kokande rabarbern i en hushållsmixer och mixa till en slät puré, låt svalna något.

vispa äggulorna lätt och vispa därefter ner dem, tillsammans med citronskal, smöret tärnat i kuber samt majsstärkelsen som rörts ut i citronjuicen. rör hela tiden i purén så att allt blandar sig väl.

därefter värmer du blandningen på svag värme, rör hela tiden i botten så att curden inte bränner fast och så att äggulan inte koagulerar. när curden börjar tjockna och få samma konsistens som jordgubbskräm och det bildas synliga spår efter vispen/sleven när du vispar/rör så är den klar.

ENJOY!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar