söndag 2 september 2012

Himmelsk kolapaj

självklart var jag ju tvungen att göra en dessert oxå till tapaskvällen. kan ju inte gå bort utan att ha med något sött bakat. ;)

KOLAPAJ            175 grader

5 dl vetemjöl
2 msk socker
125g tärnat socker
2 äggulor
2 msk kallt vatten

sätt mjölet i en stor bunke och nyp smöret till en smulig massa. rör ner socker, gulorna och vattnet. blanda till en mjuk deg och forma denna till en boll. svep in i folie och ställ i kylen i ca 20 minuter.

Kavla ut degen mellan 2 ark bakpapper så den täcker formen. Snygga till kanterna & nagga med en gaffel med jämna mellanrum. Ställ kallt 20 minuter till.
 Täck degen med bakpapper & bred ut ett lager risgryn ovanpå. Grädda i ugn 35 minuter. Ta bort bakpapper & ris.

2 dl farinsocker
3/4 dl vetemjöl
2 dl mjölk
45 g margarin
1 tsk vaniljsocker
1 äggula
(jag gjorde dubbel sats då min pajform är stor och jag vill ha ett tjockt lager med kola )

blanda ihop farinsocker och vetemjöl i en kastrul. rör ihop det med mjölken så det blir en slät smet. ställ på spisen. tillsätt margarinet och rör med visp tills det kokar och blir en tjock smet. ca 5 minuter. tillsätt vaniljsocker och äggula och vispa tills det är slätt.

häll kolan i pajformen.

2 äggvitor
2 msk socker
(jag använde satsen x3 för jag ville ha mycket maräng)

vispa äggvitorna och tillsätt sockret försiktigt lite i taget tills det blir ett fast vitt fluff som går att vända på utan att det rinner ut.

stryk detta (jag spritsade) på pajen och ställ in i ugnen i 5-10 min. sedan kan man sänka värmen till 80-100 grader och låta pajen stå ett tag till. marängen kommer vara kladdig och inte krispig som den blir när man gör vanlig maräng.

MUMS!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar