lördag 4 maj 2013

Regnbågstårta

Så! Nu var tårtan klar till den nyss fyllda 3åringen. Blev inte alls nöjd med ihopsättningen och slutresultatet men som jag säger "träning ger färdighet". Då jag hade gjort tårtan 4 våningar hög kunde jag inte sätta på locket på tårtbotten och när jag kom på det var det försent att sätta den längre ner i boxen 😥 men men. Får lösa detta med mer mmf på och plastfolie.här kommer receptet iaf...som jag hittade på en hemsida som jag för tillfället inte kommer ihåg...

REGNBÅGSTÅRTA
med angel feather icing

225 g rumsvarmt smör
4,5 dl strösocker
5 st medium äggvitor
4 tsk vaniljsocker
3,5 dl mjölk rumstempererat
6 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
1/2 tsk salt

Vispa smör och strösocker pösigt. Vispa lätt upp äggvitorna med en gaffel och rör ner lite i taget, i smörvispet tills allt är väl blandat.
Tillsätt vaniljsocker och rör om.
Banda mjölet med bakpulver och salt. Varva med att hälla i mjölk och sikta ner mjölblandninhen i smeten.
När allt är blandat häller du upp smeten i 6 ( eller antalet färger) lika stora skålar.
Färga de olika delarna och häll i formar. Använder du pastafärger behöver du inte så mycket.
Grädda på 175 grader i ca 15 min men kör tills kakan är torr.

ANGEL FEATHER ICING
3 äggvitor
225g socker
200g sirap
3 msk vatten
1,5 citronessens
0,5 salt

Häll alla ingredienserna förutom citronessensen i en värmetålig bunke.
Koka upp vatten i en kastrull och ställ bunken på kastrullen. Vispa med elvispen tills du får mjuka toppar som inte rinner ut när du vänder på skålen, det kan ta ca 10 min. Jag fick aldrig till det ordentligt men det funkade ändå.
Rör i citronessensen under visning. glöm inte detta! Det gjorde jag och det blev väldigt sött.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar