onsdag 17 oktober 2012

Chokladbiskvier - Hela Sverige bakar

Jag lovade ju att testa recept från programmet Hela Sverige bakar, som går på kanal 7 på torsdagar kl 21.00, och här kommer recept nummer 1. =)

Jag börjar med CHOKLADBISKVIER då jag varit sugen länge men inte vågat =) Men nu så...

mandelbotten
100g sötmandel
1½ dl socker
1-2 äggvitor

smörkräm
2 dl marsankräm från pulver
150g smör
1 msk vaniljsocker
2 msk florsocker
1 msk kakao

garnering
200g choklad
1 msk neutral olja

Sätt ugnen på 175 grader.

skålla, skala och mal mandeln. blanda dem med socker.
vispa vitorna lätt. vänd ner dem i mandelblandningen.
klicka eller bred ut smeten till små runda kakor. (mina blev ganska stora) grädda dem mitt i ugnen ca 8 min. ta ut och lossa kakorna medan de fortfarande är varma. låt dem kallna.

blanda marsankrämen.
rör smör smidigt och tillsätt lite av marsankrämen i taget.
blanda i vanilj- och florsocker samt siktat kakaopulver. ( jag hällde i lite extra oboypulver oxå då jag inte tyckte smörkrämen smaka tillräckligt) rör tills smörkrämen är smidig.
bred smörkrämen lite toppigt på undersidan av mandelkakorna. ställ dem kallt.

smält chokladen tillsammans med oljan. låt den kallna något.
doppa den toppiga sidan av kakorna i chokladen  eller pensla på den. (jag doppade)
ställ kakorna kallt.

Dessa får nog följa med till jobbet på fredag! ;)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar