torsdag 17 maj 2012

Ulles limpor speciale

Jag fick ett recept av en väninna för ganska länge sen på bröd och kom för att testa detta receptet idag. men självklart var jag ju tvungen att ändra lite o testa en specialare.

50g jäst
5 dl ljummet vatten
½ dl olja
2 tsk salt
6 dl rågsikt
8 dl vetemjöl
(orginalreceptet)

solrosfrön
2 msk flytande honung
(mitt tillägg)

Jäst + ljummet vatten, sedan salt och olja. blanda i solrosfrön och flytande honung om du vill. i med rågsikten och 6 dl vetemjöl. arbeta sedan i så mycket mjöl som behövs tills degen är smidig.

jäs under duk 30-40 min. sätt ugnen på 250 grader.

efter första jäsningen, arbeta degen lätt i bunken, forma två knubbiga limpor och pudra med lite mjöl, jäs i ugn 30-40 min.

skåra brödet och grädda på nedersta falsen ca 20 min.

låt svalna på galler utan duk.

*bild kommer när telefonen funkar igen*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar