lördag 6 april 2013

Skurna chokladkakor

Jag bakar ibland till vänner och bekanta och tar då betalt enbart för ingredienserna. Läste en artikel om en tjej från, vad jag tror var Stockholm, som gjorde så. Fast hon lade ut en annons på blocket. Det vet jag inte om jag vill göra men läser ni detta och bor i närheten av Järpås och vill köpa hemmabakta kakor till ingrediens-pris så hojta till. Finns på Facebook eller mail. bertilangel@hotmail.com.

Denna gången har jag bakat skurna chokladkakor eller chokladbröd till min kollega Helena och här kommer receptet;

SKURNA CHOKLADKAKOR  ca 60 st    ugn; 200 grader

200g smör
2,5 dl strösocker
5 dl vetemjöl
4 msk kakao
1 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
1 ägg

pensling; 1 äggula + pärlsocker

Smält smöret, häll sedan i alla ingredienserna i en hyfsat stor bunke och rör om ordentligt till en smidig deg.
dela degen i 6 delar och forma dessa delar till avlånga rullar, vilka du lägger på smorda eller bakplåtspappersklädda plåtar. platta till rullarna något. De flyter ut ganska mycket.
pensla rullarna med äggulan och strö på rikligt med pärlsocker.

grädda sedan i ugnen i ca 15-25 minuter men ha stenkoll då de gärna bränns i kanterna.

medan de fortfarande är varma skär kakorna på snedden.

supergoda!!

ENJOY!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar