lördag 13 april 2013

Marstrandskex

Fick en beställning på vad min kollega trodde var något som hette rågkakor. Men när vi tittade i Sju sorters kakor så hette kakorna Marstrandskex. Enligt mig så blev de lite väl torra och hoppas verkligen att de ska vara såna. Ska leta vidare på nätet o se om jag kan hitta kakor som ser ut så till utseendet men som blir lite mörare. Men här kommer receptet på kakorna jag gjorde igår iaf ;)

MARSTRANDSKEX       ca 75 st       ugn 175 grader
100g margarin eller smör
3½ dl vetemjöl
2½ dl potatismjöl
1 tsk hjorthornssalt
3/4 dl socker
1½ dl vispgrädde

Smält matfettet och låt det svalna.
Blanda samman de torra ingredienserna i en skål. Tillsätt grädden och det smälta matfettet och arbeta ihop degen. lägg den kallt att stelna.

kavla ut degen tunt, nagga den och ta ut kakor med runt mått, ca 6 cm i diameter. gör ev ett litet hål vid ena sidan. lägg kakorna på smord plåt eller bakplåtspapper.

grädda mitt i ugnen ca 10 min beroende på hur tunt du kavlat ut degen.

Tror faktiskt att dessa kan vara goda med lite ost på, typ Philadelphia med någon god smak. =)

2 kommentarer:

  1. Hej

    Vet ej om du har kvar bloggen. Men här ska du få receptet som du undrar över.

    200 g smör
    1 dl socker
    2 1/2 dl vetemjöl
    3 dl rågsikt

    Blanda allt till en deg och låt stå svalt en stund. Kavla ut degen och ta ut rundlar med mått. Gör ett hål i ena kanten som på marstrandskex och nagga kakan. Grädda i 225 grader c i 5 min. Receptet kommer från min mormor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glömde skriva att det är rågkaka.

      Radera